copyright F Hilberink 2001 - 2017
De componisten van Chinese / Taiwanese komaf zijn duidelijk bezig om de lokale volksmuziek te vermengen met (laat-) romantische westerse muziek. Fauré is zo'n laat romanticus en de Chinese / Taiwanese componisten sluiten hier naadloos bij aan. De werken op het programma behoren in China en Taiwan tot het ijzeren repertoire. "Sen no kaze ni natte" is een kaskraker in Japan. Omdat deze muziek de moeite waard is gehoord te worden, heb ik deze keuze gemaakt.   紅樓夢  De Droom van de Rode Kamer In november 2012 geeft Vocaal Ensemble Intermezzo (Zaanstad) een aantal concerten met onder andere werken uit Azië (Japan en China). Het concertprogramma bestaat uit de uitvoering van de cantate “Dream of the Red Chamber”,oftewel “Hong Lou Meng”, “紅樓夢 “, en uit vocale voor gemengd koor bedoelde muziek in de talen Japans, Mandarijn, Taiwan-Hakka, Taroko (Atayal, 泰雅 en Taiwanees (Ming-dialect, 臺灣閩南語 van nog levende Japanse, Chinese en Taiwanese componisten. De cantate “Dream of the Red Chamber” van de Taiwanese componist Eric H. Liu (Liu Xincheng, 劉新誠) is (voor zover na te gaan) een Europese première. Directe aanleiding is de in 2007 geschreven cantate “Dream of the Red Chamber” van de Taiwanese componist Eric H. Liu (Liu Xincheng, 劉新誠). Tevens is dat weer de aanleiding geweest om naar in Taiwan bekende vocale muziek voor gemengd koor te zoeken. In Aziatische landen zijn concerten met werken van Europese en Amerikaanse componisten zeer gebruikelijk. De vocale werken voor gemengd koor worden veelal in de oorspronkelijke Europese talen uitgevoerd. Omdat Aziatische moderne vocale muziek voor gemengd koor nauwelijks bekend is in Europa, hebben wij het als een uitdaging gezien, de in Taiwan bekende vocale muziek voor gemengd koor naar Nederland te halen en uit te voeren in de oorspronkelijke taal. Omdat in Taiwan (door de geschiedenis van het land) verschillende Sino-Tibetaanse talen en de Japanse taal samenkomen, is dit land de kapstok voor een concertprogramma. Taiwan is cultureel niet alleen gericht op China maar zeer zeker ook op Japan, de USA en in mindere mate Europa. De muziek van de Taiwanezen is, in het algemeen, een synthese van westerse muziek met Chinese en Aboriginal-melodieën. De vocale muziek wordt veelal in een van de op het eiland gesproken talen gezongen. Het project heeft als middelpunt de cantate “Dream of the Red Chamber”.
Lees verder op de volgende pagina Lees verder op de volgende pagina Vorige pagina Vorige pagina